Hornbæk Kirkes Skibefest i 2012 og Donnerforeningens engagement heri ….
Skibefest, hvor kirkens fire kirkeskibe bliver nedtaget, renoveret og så hængt op igen, blev sidst afholdt 14. oktober 2012.
Skibefest afholdes hvert 25. år – sidste i 2012 – 1987 – 1962 – 1937 – 1914 – 1891 – 1866 og 1809 .
Hornbæk Kirkes fire kirkeskibe er Linieskibet “Ceres” – Fregatten “Frederik d. VI” – korvetten “Anna Prinsesse af Hessen-Kassel” og kutterbriggen “Mandahl”
Fregatten “Frederik d. VI” er den ældste og blev ophængt i kirken før 1809, hvor man afholdt den første skibefest. Skibet “Frederik d. VI” var en gave fra en sømand på kystbatteriet i Dronningmølle og hed oprindelig “Norske Løve”, men blev til lejligheden omdøbt til ære for den daværende Konge Frederik 6., der havde hjulpet fiskerne i Hornbæk med kaperbrev ( i “Kaperkrigen” fra 1807 til 1814) under Englandskrigen fra 1801 til 1814.
De tre andre kirkeskibe er kommet til i perioden 1809 til 1813, som gaver til kirken under Kaperkrigen. I 1866 afholdt man den anden skibefest, men istandsættelse af alle fire kirkeskibe.
Efterfølgende kan man læse og se foto fra Donnerforeningens engagement i Skibefesten 2012:
Gå til – nedtagning af skibene i januar 2012:
Gå til – istandsættelsen af de fire Kirkeskibe august 2012
Gå til – besætningerne bringer kirkeskibene til havnen
Gå til – Skibefesten søndag d. 14. okt. 2012:
Gå til – facts og film om skibefester i Hornbæk kirke
*
I 2012 var det aftalt med menighedsrådet at Donnerforeningen skulle forestå istandsættelsen af de fire kirkeskibe og Kjeld Nielsen blev godkendt af Orlogsmuseet som “konservator” for istandsættelsen.
Ole Olsen havde tidligere i 1987 istandsat “ANNA Prinsesse af Hessen-Kassel” så også han havde erfarring i restaurering.
*
Skibene blev allerede nedtaget i januar 2012, fordi kirken skulle renoveres indvendig. Skibene blev herefter opbevaret i kælderen i menighedshuset indtil august, hvor “konservatorerne” hentede kirkeskibene og “sejlede” dem til Kjeld Nielsens værksted på Lodsensvej.
Det tog godt to måneder at rengøre og istandsætte de fire kirkeskibe. De fire konservator Kjeld Nielsen, Ole Olsen, Michael Fritzen og Per Fritzen arbejde mange timer, stort set hver hverdag, i disse to måneder. De blev “fulgt” af resten af Donnerforeningen, som ofte kom på besøg, for at følge det store og vigtige arbejde. Man kunne også give en hånd med, når det behøvedes.
Ole Olsen, hans far rigger Svend Olsen og hans farfar fisker Niels Christian Olsen har alle istandsat korvetten Anna hver to gange siden 1891. Ole Olsen istandsatte også Anna i 1987.
*
Det var meningen at Donnerforeningen også skulle sætte holdet til “besætningerne”, som skulle “sejle” de fire kirkeskibe fra havnen til kirken ved selve Skibefesten. Det havde man gjort tidligere i 1987, hvor 8 Donnerbrødre var med i “besætningerne”, men menighedsrådet ønsker i 2012, at der også var kvinder i besætningerne og fremkom med forslag til disse.
Donnerforeningen var ikke imod kvindelig besætning, men gjorde opmærksom på at disse burde komme fra familier, som tidligere havde deltaget.
Dette endte dog til slut til alles tilfredshed. 11 mand fra Donnerforeningen, hertil 4 kvinder og 6 mænd, alle fra de gamle familier, dannede fire besætninger af 4 matroser på hvert af de fire skibe. Hvert skib var under anførelse en lods og forrest en lodsformand – i alt en besætning på 21 + 2 i reserver.
*
Lodsformanden:
”Hermed stryger jeg kommandoen – lader sejl og gøs stå – og overlader flåden – fri for skrammer og skår !”
Præsterne:
”På kirkens vegne takker vi for istandsættelse af kirkens skibe – og på kirkens vegne lover vi at vogte dem for ildsvåde og anden ulykke! ”
*
Er man interesseret i flere oplysninger omkring Hornbæk Kirke og Kirkeskibene, så kan man læse mere i Hans Ellekildes bog fra 1937 : Hornbæk Kirke – bidrag til Hornbæk Fiskerlejes Historie.
Bogen er kilde til oplysninger om de første Skibefester beskrevet på denne side.
Der findes en antal film på Youtube, som omhandler Skibefester og Hornbæk Kirke:
Ole Olsen istandsætter kirkeskibet ANNA Prinsesse af Hessel-Kassel i 1987:
Jens Peter Pihl
oktober 2021
Udgave 2.(2024)